دانلود تحقیق:زمان چرخه تولید، مزیت رقابتی استراتژیک
نوشته شده توسط : پریسا

از اوایل دهه 1990، مفهوم رقابت مبتنی‌بر زمان که توسط «هوت»1 و «استاک»2مطرح شد، به یکی از اثربخش‌ترین راهبردهای کسب مزیت رقابتی منحصر بفرد مبدل شده است. شرکت‌های تولیدی، باید ارکان این مفهوم را به مدیریت عملیات خود منتقل کنند. تولید و ساخت مبتنی‌بر زمان، به عنوان رویکردی منطقی برای مدیریت تولید و عملیات، مطرح شده و جهت‌گیری مبتنی‌بر زمان را در شرکت‌های تولیدی اجرا می‌کند. در این مقاله، چارچوب تولید مبتنی‌بر زمان تشریح شده و اقدامات و رویه‌های تولید مبتنی‌بر زمان با لحاظ کردن پتانسیل آنها در خصوص کاهش زمان چرخه تولید، بررسی می‌شود.

در قرن 21، شرکت‌های تولیدی خود را در محیطی به شدت رقابتی می‌بیینند. از شروع دهه 1990، تغییراتی با تمرکز بر عوامل موفقیت استراتژیک تکامل یافتند (استاک و هوت، 1990). در بسیاری از صنایع، گرچه کیفیت هنوز به عنوان عاملی حیاتی در موفقیت تلقی می‌شد، اما دیگر منبعی برای مزیت رقابتی منحصر بفرد به شمار نمی‌آمد. (کارتر، هلنیگ، هندفیلد 65: 1995). مشتریان، بویژه در بازار «کسب و کار با کسب و کار»3. محصولات خود را در بالاترین سطوح کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن، تقاضا می‌کنند. براساس این بهبودها و توسعه‌ها، جهت‌گیری ویژه‌ای به سمت رقابت مبتنی‌بر زمان4 بوقوع پیوسته و زمان‌های چرخه، یکی از مهم‌ترین اقدامات استراتژیک برای شرکت‌های تولیدی تلقی می‌شوند (هاربور 2: 1996). امروزه، این روند به سمت جهت‌گیری مبتنی‌بر زمان تقویت شده و اغلب رقبای مبتنی‌بر زمان، به خاطر کاهش موفقیت‌آمیز زمان چرخه خود، بر بازار تسلط می‌یابند.
از بعد زمان، شرکت‌های تولیدی به دو شکل می‌توانند رقابت کنند. آنها از یک سو قادرند به وسیله توسعه سریع‌تر و ارائه محصولات جدید، کسب مزیت رقابتی کنند. شرکتی که می‌تواند دائماً محصولات جدید بیشتری را زودتر از رقبای خود به بازار ارائه کند، در نهایت می‌تواند از این قابلیت در مسیر تسلط بر بازار، استفاده کند. این جنبه از زمان برای آن دسته از شرکت‌ها دارای بیشترین جذابیت و فایده است که محصولات ارائه شده آنها در مراحل معرفی یا رشد (در منحنی عمر محصول) قرار داشته باشند (هند فیلد 17: 1995).
از سوی دیگر، شرکت‌های تولیدی می‌توانند از طریق تکمیل و تحویل سریع‌تر سفارشات مشتریان، مزیت رقابتی پایداری را کسب کنند. این حالت به شرکت‌هایی مربوط می‌شود که بر سرعت پاسخگویی به تقاضای مشتریان درخصوص محصولات استقرار یافته، تمرکز دارند. در واقع، آنها تلاش می‌کنند تا زمان سفارش‌دهی مشتری تا رسیدن محصول به دست وی را کاهش دهند. (هند فیلد 1995، کارتر، ملیک و هند فیلد 5: 1995). یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازه زمانی، زمان چرخه فراگرد تولید است.
تولید مبتنی‌بر زمان، به عنوان محور مرکزی رقابت مبتنی‌بر زمان، بر چرخه زمانی تولید تمرکز بیشتری کرده و تلاش می‌کند تا این بازه زمانی را کاهش دهد (کوفتروز5 5: 1995)
شکل 1 هر دو شیوه، یعنی چرخه لازم برای محصول جدید و استقرار یافته را نشان می‌دهد.

اگر چه جهت‌گیری به سمت رقابت مبتنی بر بازار تا حد زیادی بحث شده است ( برای مثال استاک ، هوت بلک برن61990)، اما با این حال خلأ یک بررسی و تحقیق تجربی در پتانسیل فعالیت‌های تولیدی برای اجرای استراتژی مبتنی‌بر زمان در ساخت صلاحیت زمانی7 در حوزه مدیریت عملیات، حس می‌شود.

مدت چرخه،
مقیاسی برای صلاحیت در زمان

چرخه، عبارت است از یک سری رخدادهای متوالی که به شکل دوره‌ای تکرار می‌شوند. در حوزه ساخت و تولید، چرخه می‌تواند مجموعه‌ای از گام‌های تکراری فرایند، شامل ورودی‌های ضروری و عناصر فراگرد باشد که برای رسیدن به خروجی مطلوب، لازم هستند. خروجی مطلوب، در واقع ارزش افزوده چرخه‌ای مفروض است. از منظر هاربور8، مدت چرخه، مقدار زمان لازم برای پیشروی از نقطه‌ای معین در فراگرد کاری به نقطه‌ای دیگر است.
به منظور ارائه چارچوبی برای تولید و ساخت مبتنی بر زمان، ابتدا لازم است سه نگرش پایه‌ای را شرح دهیم تا روشن شود دوره‌های تناوب را چگونه می‌توان کاهش داد. بارزترین رویکرد برای کاهش چرخه‌های زمانی، تسریع مراحل فراگردهای اساسی است.
بیشتر افراد در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان دوره‌های زمانی را کاهش داد، پاسخ می‌دهند: «کار سریع‌تر» (میر9 25: 1993). بنابراین، سیستم اساسی فراگرد یعنی عناصر و گام‌های فرایند با توجه به توانایی تولید سریع‌تر با منابع معین در روشی هوشمندانه‌تر، تغییر نخواهد کرد. کار سریع‌تر، تنها می‌تواند با تلاش بیشتر حاصل شود. بنابراین، به منابع کارای بیشتری نیاز است که بسیار پرهزینه خواهد بود. به‌طور کلی، افزایش سرعت گام‌های فراگرد، نمی‌تواند اثربخش‌ترین روش برای کاهش دوره چرخه تلقی شود.
گفتیم که چرخه می‌تواند به عنوان سیستمی از گام‌های فراگرد تعریف شود. این تعریف در شکل 2 نشان داده شده است. برای تولید میزانی از ارزش افزوده مطلوب، باید یک چرخه (دایره شکل 2) اعمال شود.
تمام گام‌های فراگرد، بخشی از این چرخه هستند. اگر تصور شود فردی روی دایره حرکت می‌کند و تمام گام‌های فراگردهای مختلف را می‌پیماید، کل زمانی را که وی به آن نیاز دارد (زمان چرخه) می‌توان روی یک محور نشان داد. راهی برای کاهش دوره زمانی این است که فرد فرضی ما تندتر حرکت کند. لذا، او سریع‌تر به نقطه‌ای خاص در فراگرد می‌رسد.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن تحقیق در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل تحقیق

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

لینک دانلود تحقیق :زمان چرخه تولید، مزیت رقابتی استراتژیک

 





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: